کد خبر: ۶۷۷۳
۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

ازدواج آسان ۱۰ زوج در مسجد محله تلگرد

همه میهمانان اولین بار است که برای جشن عروسی به مسجد دعوت شده اند، آن هم برای پیوند ده زوج که قرارشان این است که ساده و بدون تشریفات سر زندگی شان بروند.

دعوت نامه به دست هر کس می‌رسد و متوجه می‌شود برای عروسی به مسجد دعوت شده است، اولش کمی متعجب می‌شود و بعد هم مشتاق تا از نزدیک مراسم عروسی را در این مکان ببیند. مناره‌های بلند مسجد جواد الائمه (ع) از دور، چشم هر رهگذری را می‌گیرد و بعد هم حیاط وسیع و دل بازی که باغچه‌های بزرگ، وسط و کنار آن دیده می‌شود.

تقریبا همه میهمانان اولین بار است که برای جشن عروسی به مسجد دعوت شده اند، آن هم برای پیوند ده زوج که قرارشان این است که ساده و بدون تشریفات سر زندگی شان بروند. با توجه به اجرای طرح ازدواج آسان در مساجد، متولیان مسجد جواد الائمه (ع) تلگرد، اولین گام را در محله برداشته اند. خیلی‌ها در این مسجد برای جوان‌ها آستین بالا زده اند تا زودتر سر و سامان بگیرند؛ همه کسانی که باور دارند اگر آسان بگیریم، زودتر به نتیجه می‌رسیم.

 

این مهر فراموش نمی‌شود

جمعه، هفتم مهر، زمان برگزاری مراسم است. قطعا این تاریخ را هیچ کدام از زوج‌ها از خاطر نمی‌برند. حضورمان در مسجد هم زمان می‌شود با ورود عروس خانم‌ها و آقاداماد‌ها که کنار هم به سمت سالن برگزاری مراسم می‌روند و بعد دو نفر دو نفر وارد می‌شوند. میهمان‌ها که از قبل، دور میز‌های پذیرایی با یکدیگر آشنا شده اند، به افتخارشان هلهله کنان بلند می‌شوند.

آهنگ شادی، فضا را پر می‌کند. اشک شوق توی چشم‌های اقوام نزدیک عروس و داماد می‌درخشد. سینی‌های شربت و میوه بین میهمانان‌ها می‌چرخد. صدای کف زدن و هلهله از دور و نزدیک شنیده می‌شود. حس و حال عجیبی موج می‌خورد که وصف شدنی نیست.

 

ترویج فرهنگ ازدواج ساده

برای خیلی از خانواده‌ها که تصورشان از مراسم و عروسی، گرفتن جشن‌های آن چنانی با هزینه‌های اضافی است، شاید برگزاری یک جشن عروسی آن هم با تعداد محدودی میهمان در مسجد دور از تصور باشد، اما خانواده‌های حاضر در این مراسم قبول کرده اند که بدون تشریفات هم می‌توان زندگی را شروع کرد.

فاطمه رجبی زاده مادر یکی از عروس هاست؛ زینب قاسم زاده. می‌گوید: دخترم هفده ساله است. شاید به نظر خیلی‌ها برای تشکیل زندگی کمی زود باشد، اما دخترم آمادگی ازدواج را دارد. مهریه اش را سبک گفتیم و سخت نگرفتیم. خانواده داماد هم همین طور بودند.

بعد هم که متوجه اجرای این طرح شدیم، برای کم کردن فشار هزینه‌ها در اول زندگی شان، تصمیم گرفتیم مراسمشان را اینجا برگزار کنیم. البته رضایت بچه‌ها هم شرط بودکه موافقت آن‌ها را گرفتیم. تنها دعای زهرا فیروزآبادی، مادر آقا داماد، این است که همه جوان‌ها عاقبت به خیر شوند و بچه‌های آن‌ها هم.

زهرا خانم می‌گوید: خیلی از اقوام از اینکه می‌دیدند فرزندم قرار است ازدواج کند، تعجب می‌کردند و می‌گفتند هنوز زود است و از این حرف ها. اما پسرم به آمادگی لازم برای ازدواج رسیده است و خیلی خوشحالم که دارد سروسامان می‌گیرد.

فاطمه عسکرنیا مادر عروس دیگری است. برای خوشامد گویی به میهمانان سر هر میزی که می‌رود، می‌خواهد برای خوشبختی و عاقبت به خیری دختر و دامادش دعا کنند. فاطمه خانم می‌گوید: اگر با شرایط اقتصادی فعلی می‌خواستیم به فکر هزینه‌های تالار و شام عروسی و موضوعات حاشیه‌ای باشیم، تا سال‌های سال نباید به موضوع ازدواج بچه هایمان فکر می‌کردیم.

فاطمه خانم پیشنهاد می‌کند که برای ترویج ازدواج ساده تا جایی که می‌توانیم فرهنگ سازی کرده و باور کنیم هزینه کردن و سخت گرفتن هیچ زوجی را خوشبخت نمی‌کند. مادر عروس با این جمله، حرفش را تمام می‌کند تا به بقیه میهمانان برسد؛ «اگر به فکر آرامش جوان هایمان هستیم، توقعات را کم کنیم و بگذاریم جوان‌ها بروند سر زندگی شان.»

یکی از همسایگان مسجد، خانم سالمندی است که پشت سر هم برای سلامتی عروس خانم‌ها و آقا داماد‌ها صلوات می‌فرستد. او می‌گوید: ما تازه از تربت حیدریه به مشهد و این محله آمده ایم. معمولا برای نماز به مسجد می‌آیم و از همین جا متوجه برگزاری مراسم شدم و دوست داشتم در جشن ازدواج این جوان‌ها شرکت کنم.

حاج خانم دختر سی و پنج ساله‌ای دارد که به دلیل سخت گرفتن شرایط، هنوز ازدواج نکرده است. او می‌خواهد ماجرای این عروسی را برای دخترش تعریف کند تا شاید کمی از سخت گیری اش کم کند و برود سر زندگی اش. با خنده می‌گوید: مثل ما قدیمی‌ها باشید؛ نه عاشق هم بودیم و نه پول و منال داشتیم. بله را می‌گفتیم و توکل به خدا می‌کردیم.

 

از خانه خدا به خانه بخت

 

اولین قدم از مسجد محله

مهدی آهنگری و زینب بعد از این مراسم، جشن دیگری هم دارند که پدر و مادرشان زحمت برگزاری آن را کشیده اند که آن هم خیلی ساده برگزار می‌شود. این عروس خانم و آقا داماد اعتقاد دارند معنویت به زندگی شان برکت می‌دهد و دوست داشته اند مراسمشان را از مسجد محله شروع کنند.

زینب خانم می‌گوید «دوست داشتن در ازدواج، همه ماجراست و نباید بگذاریم کم رنگ شود» همه اطرافیان برای این حرفش دست می‌زنند.

مهدی فنایی، داماد بیست و هشت ساله، با توافق نو عروسش در این مراسم شرکت کرده است. مهدی آقا نیز با همسرش عهد کرده اند همه چیز را در زندگی ساده بگیرند و از اولین قدمی که برداشته اند، راضی هستند.

 

این طرح مخصوص خانواده‌های کم بضاعت نیست

زهرا رمضانی مسئول طرح ازدواج آسان در مسجد جواد الائمه (ع) است؛ همان ابتدای صحبت با تأکید می‌گوید: این طرح مختص خانواده‌های بی بضاعت نیست؛ بلکه هدف آن، ترویج ازدواج آسان است.

او ادامه می‌دهد: این طرح برای جوانانی اجرا می‌شود که قصد ازدواج به شیوه ساده و بدون تشریفات را دارند. برنامه ما از معرفی و آشنایی آن‌ها به هم شروع می‌شود. حتی مقدمات دیدار اولیه آن‌ها را در مسجد مهیا می‌کنیم و بعد هم مشاوره قبل از ازدواج ارائه می‌شود. دوره‌های مشاوره برای استفاده سایر زوج‌ها هم هست و اگر مشکلی در زندگی مشترکشان دارند، می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم.

امام جماعت مسجد از روحانیون فعال در حوزه جوان هاست که می‌گوید: این فرهنگ باید رواج یابد که مسجد علاوه بر اینکه مکانی برای برگزاری نماز و برنامه‌های مذهبی است، جایی برای دورهمی‌های با نشاط هم هست.

حاج محمد اسماعیلی درباره طرح ادامه می‌دهد: مرکز رسیدگی به امور مساجد، طی تفاهم نامه‌ای با اداره اوقاف، برای راه اندازی پایگاه‌های همسان گزینی و فرزندآوری در استان اقدام کرده که حاصل آن، ایجاد هشتاد پایگاه است؛ یکی از این مراکز، پایگاه مسجد ماست که از حدود شش ماه پیش فعالیتش شروع شده است.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیلی ادامه می‌دهد: در این مراسم، استفاده از سفره عقد برای زوج‌ها رایگان است و سالن پذیرایی با تخفیف ویژه در اختیارشان قرار می‌گیرد. همچنین با هماهنگی‌هایی که با یکی از هتل‌ها انجام شده است، آتلیه و عکاسی نیز با تخفیف برای مراسم عروسی دراختیار زوج‌ها قرار می‌گیرد.

حاج آقا از کامل بودن این طرح می‌گوید و ادامه می‌دهد: این زوج‌ها با تولد اولین فرزندشان در سال ۱۴۰۳‌ می‌توانند از تسهیلات فرزندآوری نیز استفاده کنند.

 

آسان کردن شرایط ازدواج

مرتضی عطایی زاده، مدیر عامل خیریه «خورشید بقیع» در محله، یکی از شرکت کنندگان این مراسم است. او خوشحال است که آن‌ها هم سهم کوچکی در برگزاری این مراسم داشته اند.‌ می‌گوید: همه ما سعی کرده ایم شرایط ازدواج آسان را برای جوان‌هایی که دغدغه مسائل مالی را دارند، فراهم کنیم. صادقانه به تک تک جوان‌ها توصیه می‌کنم سخت نگیرند، به خدا توکل کنند و بعد قدم اول را بردارند و ببینند که چقدر برکت به زندگی هایشان سرازیر می‌شود.

* این گزارش یکشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۴۱ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر